آشنایی با درمان ارتودنسی

برای داشتن دندان های منظم و زیبا و حفظ سلامتی انجام ارتودنسی در تمام سنین کمک شایانی به رفع ناهنجاری های دندان ها و در نتیجه اصلاح طرح لبخند شما می نماید. دکتر ساسان ترابیان با مهارت و تجربه خود در حوزه دندانپزشکی زیبایی ارتودنسی که در انواع ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک و ارتودنسی نامرئی و کاشت دندان ، لمینت دندان ، اصلاح طرح لبخند فعالیت دارد، چنین لبخند کامل و زیبایی را به شما هدیه می کنند

 What_orthodontic

معنای ارتودنسی


ارتودنسی به معنی منظم کردن دندان ها و پرکردن فاصله میان آنهاست.اگر دندان ها به هر دلیلی با یکدیگر هم تراز نباشند باعث بروز مشکلات در جویدن می شود .افراد از هر رده‌ی سنی می‌توانند از ارتودنسی استفاده کنند. دندان‌های کج، به هم فشرده‌شده و بیرون‌زده می‌توانند ظاهر و عملکرد دندان‌های شما را تحت تأثیر قرار دهند برای رفع این مشکل ارتودنسی به عنوان یکی از درمان های تخصصی دندان پزشکی زیبایی و ترمیمی می باشد که با هدف مرتب کردن بی نظمی های دندانی، اصلاح جفت نشدن دو ردیف دندان و تنظیم رشد دندان ها در جهت مناسب انجام می شود. در این درمان، از ارتودنسی ثابت یا متحرک و گاهی کش های لاستیکی، برای اعمال فشار به دندان ها و هدایت آن ها به جایگاه مناسب استفاده می شود.

انواع ارتودنسی

  • ارتودنسی ثابت
  • ارتودنسی متحرک

ارتودنسی ثابت


منظور از ارتودنسی ثابت این است که بیمار نمی تواند ارتودنسی را از دهان خارج نماید.در ارتودنسی ثابت دندان پزشک یا متخصص ارتودنسی، به وسیله چسب مخصوص، براکت هایی را روی دندان های فرد چسبانده و سپس سیم یا وایر را از داخل آنها عبور می دهد. در طول مدت زمانی که این دستگاه روی دندان ها قرار دارد، فشار اعمال شده توسط سیم و براکت ها، دندان ها را به سمت جایگاه صحیح می کشاند.

در درمانهای ارتودنسی ثابت می توان ماهی یک میلیمتر دندان را حرکت داد و این امر در بعضی مقاطع درمانی چندان مشهود نخواهد بود.

مزیت ارتودنسی ثابت، ایجاد فشار و تأثیر بیشتر بر تنظیم مسیر حرکت دندان ها به سمت محل مورد نظر است.

ارتودنسی نامرئی

 Invisible_Orthodontics

دندانپزشکان زیبایی از انواع براکت ها وسیم های ارتودنسی به بازار عرضه شده است. براکت و سیم ها، با ظاهر نامرئی و شفاف، رنگی و مات و فلزی و براق در بازار موجود است و افراد با توجه به سلیقه و سن خود می توانند نوع مناسب را انتخاب کنند.وسایل متحرک ارتودنسی از مجموعه پلاک‌های پلاستیکی شفاف نامرئی تشکیل می‌شود که به خوبی روی دندان‌ها قرار می‌گیرند و آنها را به تدریج به سمت موقعیت دلخواه حرکت می‌دهند. اینویزیلاین امروزه به دلیل ارائه پلاک‌های متحرکی با ضخامت کمتر از یک میلی متر برند پیشرو و شناخته شده‌ای در زمینه وسایل ارتودنسی دندان است. این پلاک‌ها از بریس‌های تشکیل شده از سیم و براکت بسیار زیباتر هستند و گزینه مناسب‌تری برای درمان انواع نامرتبی‌های جزیی و ردیف کردن دندان به شمار می‌روند.

براکت و سیم های شفاف ‌با توجه به ظاهر نامرئی شان، جلب توجه کمتری کرده و به این دلیل بیشتر مورد استقبال قرار گرفته اند.

یک روش دیگر از ارتودنسی نامرئی نیز وجود دارد که ازفضای پشت دندان ها استفاده می شود و پلاک ها پشت دندان ها چسبانده می شود و از جلوی دندان ها به هیچ عنوان دیده نمی شود و برای کسانی که از نظر ظاهری اهمیت دارد روش بسیار مناسبی می باشد

اهمیت نظافت دندان ها در دوران ارتودنسی

یکی از مهم ترین نکات در ارتودنسی رعایت بهداشت و نظافت دندان ها در طول دوران ارتودنسی می باشد ، برای نظافت دندان ها با دستگاه ارتودنسی ثابت، از مسواک های مخصوص بین دندانی استفاده می شود. با استفاده از این نوع مسواک باید به دقت فضای بین دندانها و سیم دستگاه را تمیز کرد. استفاده از مسواک و نخ دندان بعد از هر وعده غذایی باعث می شود تا قطعات غذا بین سیم و براکت ها گیر نکند. گیر کردن مواد غذایی بین دندان ها و دستگاه ارتودنسی، مسأله ای جدی است و باید پس از هر وعده غذایی آن را رفع کرد؛ زیرا این باقی مانده های غذا باعث تولید اسید و پوسیدگی دندان ها می شود. علاوه بر این ایجاد پلاک و جرم روی دندان ها باعث دو رنگ شدن دندان ها پس از برداشتن دستگاه ارتودنسی خواهد شد.

کاربرد ارتودنسی متحرک


این دستگاه های ارتودنسی در واقع، یک قالب شفاف است که برای دندان های هر فرد به طور اختصاصی تهیه می شود. مزیت استفاده از این دستگاه های متحرک ارتودنسی این است که فرد به راحتی می تواند در زمان غذا خوردن آن را خارج کرده و پس از نظافت کامل مجددا در دهان قرار دهد. نظافت و مسواک زدن با ارتودنسی متحرک بسیار آسان تر است. در ارتودنسی به روش متحرک به دلیل اینکه از براکت ها و سیم ها ظاهری شیشه ای و شفا دارند از نظر ظاهری زیبایی بیشتری به نسبت ارتودنسی ثابت دارد دستگاه ارتودنسی متحرک به دلیل عدم وجود براکت و سیم، و ظاهر شیشه ای و شفافی که دارد، جلوه زیبایی ایجاد می کند و مورد استقبال نوجوانان و جوانان واقع شده است؛ اما باید توجه داشته باشید که نوع مناسب ارتودنسی باید طبق دستور دندان پزشک انتخاب شود. در شرایطی که نا مرتبی و بی نظمی دندان ها بسیار شدید باشد، استفاده از ارتودنسی متحرک ، کمکی به بهبود وضعیت دندان ها نمی کند.

بهترین زمان انجام ارتودنسی


دوران طلایی برای انجام ارتودنسی در دوران قبل از نوجوانی می باشد که بهترین نتیجه حاصل شود بهترین زمان برای شروع درمان ارتودنسی، زمانی است که تمامی دندان های شیری کودک رشد کرده باشد. دندان ها و استخوان های آرواره کودک در این سنین انعطاف پذیری کافی را دارد و به خوبی به درمان ارتودنسی پاسخ می دهد. به طور کلی سنین 12 تا 15 سال دوره طلایی برای درمان ارتودنسی است. پس از آن با افزایش سن، ممکن است درمان بی نظمی دندان ها با تاخیر و به کندی انجام شود.

افردی که در سنسن بالا تصمیم به انجام ارتودنسی می کنند باید اطلاع داشته باشند که در این سنین به دلیل اینکه رشد فک و دهان به پایان رسیده است بسیاری از اقدامات را نمی توان انجام داد 
بسیاری از مراجعه کنندگان در سنین بالا تصمیم به انجام ارتودنسی می گیرند این افراد باید توجه کنند به دلیل اینکه رشد فک و دندان ها به پایان رسیده است، انجام هر کاری در این سن ممکن نیست. اما اگر ارتودنسی در این سنین با هدف ردیف کردن دندان هاباشد قابل انجام است البته به شرطی که لثه های سالمی داشته باشند افرادی که دچار پوسیدگی دندان و پلاک و جرم می هستند، ابتدا باید برای ترمیم پوسیدگی دندان های خود به دندان پزشک زیبایی مراجعه کرده و پس از درمان کامل نسبت به شروع ارتودنسی اقدام نمایند.

محصولات مربوط به دندانپزشکی زیبایی در کشور های مختلف و در سطوح کیفی مختلف تولید می شوند، عموما متریال های درجه یک که استاندارد های کیفی را گذرانده باشند و دارای برچسب هولوگرام که نشان دهنده اصالت محصول می باشد هزینه ی بیشتری نسبت به سایرین دارد و در عوض دارای ماندگاری بیشتری نیز می باشند.

 


تفریحات سالم دندان ,ارتودنسی ,متحرک ,براکت ,دستگاه ,انجام ,ارتودنسی متحرک ,ارتودنسی ثابت ,دلیل اینکه ,دستگاه ارتودنسی ,انجام ارتودنسی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

رها یوزفول کلاس اولی های باهوش شعر دانا سایت جانز| مرکز دانلود فیلم آشنایی با انواع درب food-resepi